Saturday, March 30, 2013

Mengejar Bahagia

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt. Sedar ataupun tidak, sebulan blog ini menyepi. Apakan daya, busy lah katakan. Mana tak busynya, exam memanjang. Okay this time, bukanlah as nasihat, sekadar perkongsian bersama. 

Let's ask ourselves, selama ni kita bahagia ke tak eh? We admit it we live in happiness, but bila Allah duga kita sikit je, kita mesti mengeluh. Right? See, bahagia yang sementara. Hanya tika nikmatNya datang, bila ujianNya datang menjengah, kita jatuh. Ini fitrah manusia, kita ni mudah leka. So let's re-check our heart. Is it pure or not? Ketahuilah, penyakit hati itu SANGAT berbahaya. Kenapa? Antara nikmat yang Allah pinjamkan untuk kita kat dunia ni adalah ketenangan. Ingat senang-senang ke kita nak dapat ketenangan tu? Kita kena usaha.

Tidak akan kau temui kebahagiaan di dalam hidupmu andai tiada Allah kau letakkan di puncak hatimu. Yap, tak mungkin! Hmmm, bila fikir balik. Apa yang perlu kita buat sebenarnya adalah dgn mengejar cintaNya. Percayalah, dalam usaha kita menggapai Cinta Illahi, pasti kita akan disapa ujian bertubi-tubi. Mengapa? Sedarlah sahabat, Allah nak uji sama ada kita bersungguh, kita ikhlas atau tidak berusaha mencari cintaNya. Rahmat Allah itu luas. Meski kita selalu lupa untuk bersyukur, tapi bila kita pohon keampunan, in shaa Allah. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun. Bila hati kita lemah, hati kita tak tenang, mengapa? Dosa. Salah seorang Ustaz pernah berkata "Orang yang ada niat, ada terdetik untuk bertaubat tapi tidak segera bertaubat atau langsung tidak berusaha, sebenarnya di dalam hatinya itu terkandungnya dosa." Tanya diri kita, hati kita penuh dosa ke? Nauzubillah.

Dalam buku Fanzuru karya Hilal Asyraf, ada diselitkan tentang cinta dan dosa. Antaranya :

"Dua cinta yang tidak boleh bersatu dalam satu masa adalah cinta kepada Allah dan cinta kepada maksiat."

"Kemungkinan, daripada 100 dosa yang biasa kita lakukan, kita telah tinggalkan 99. Tetapi, ada satu dosa yang kita langsung tidak boleh tinggalkan. Kita ada rasa cinta kepada dosa. Maka, ketahuilah bahawa kecintaan kepada dosa itulah yang menghalang jiwa kita daripada menjadi bersih."

So kesimpulannya, kita tak boleh berputus asa untuk mengejar kebahagiaan walaupun kita sedar, jalan itu tidak akan mudah. Ingatlah, Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang bersabar. Sama-sama lah kita memperbaiki diri? Di akhirat kelak, biarlah usaha kita yang menjadi saksi dan bukti. Bukan kemenangan yang Allah persoalkan, tetapi usaha yang kita kerjakan. It's never be too late to change :) Selagi pintu taubatNya terbuka dan selagi nyawa masih bersatu dengan jasad.

Carilah Ubat hati andai hatimu lemah, semoga Allah sudah mencukupi buatmu :')
1- Baca Quran dan maknanya
2- Qiamullail
3- Berkumpul dengan orang soleh
4- Banyakkan berpuasa
5- Zikir malam berpanjangan.

"Dulu aku bahagia, tapi bahagia yang biasa-biasa saat aku terima nikmatNya saja. Tapi kini, Allah beri aku bahagia, bahagia yang luar biasa tika aku terima nikmat mahupun ujianNya."

Wallahua'lam.
HambaNya,

No comments:

Post a Comment